Állásinterjú-kérdések (1.)
Összegyűjtöttünk olyan állásinterjú kérdéseket, amelyeket nekünk is feltehetnek, így jobb, ha felkészült vagy a válaszadással. Megkérdeztünk egy tapasztalt fejvadászt is a témában, hogy meglátásaival jobb interjúztatók és felkészültebb jelöltek lehessünk. Sorozatunk első részében a gyakori és klasszikus kérdésekkel foglalkozunk.
Bár az elmúlt két évben az interjúzás áttevődött az online térbe, a cél maradt: megismerni az interjúalanyt, hogy alkalmas az adott munkakörre vagy sem. Webkamerán keresztül is objektíven mérlegelünk és az lebeg a szemünk előtt, hogy kiderüljön a jelölt személyisége, szakmai tapasztalata, motivációja, fizetési igénye és karrierútja.
Milyen interjút részesítenek előnyben a fejvadászok, toborzók, hr szakemberek, interjúztatók a start-uperektől a nagyvállalatokig 2022-ben? A kompetencia/ viselkedés alapú interjúztatást 45-60 percben, legalább kettő, legfeljebb négy körben. Patai Krisztina, a Future Talents Consulting Kft. ügyvezetője vallja: nem kell túlmisztifikálni az interjúztatást, minimum két körben érdemes elbeszélgetni a jelölttel és érdemes azért szemtől szemben is látni az alanyt. „Mesélték, hogy recepciós pozícióra interjúztattak egy hölgyet, aki maszkot viselt, majd, amikor levette kiderült, hogy mennyire ápolatlanok a fogai.”
Meséljen magáról!
Bármennyire is csábító a kísértés, hogy laza sztorizgatásba kezdjünk, tegyünk féket magunkra. Ennél a kérdésnél a szakmaiságunkat érdemes kidomborítani, így érdemes felkészülni és előre megtervezni a mondandónkat. Krisztina tapasztalata, hogy nagyon kevés jelölt tudja tartani az időt, az emberek általában érzelmi mesélésbe kezdenek. „Lényegre-törőnek kell lenni, konkrétumokat mondjunk és helyezzük keretbe a szakmai utunkat.” A fejvadász azt figyeli, hogy a jelölt hogyan kommunikál, milyen nyelvezetet használ, figyel-e az időkeretre, mennyire strukturált, és mit emel ki a karrierjéből.
Miért szeretne ennél a cégnél / nálunk dolgozni?
Erre a kérdésre akkor is érdemes felkészülten válaszolnunk, ha nem mi nyújtottuk be a jelentkezésünket a pályázatra, hanem előzetesen felkeresett egy toborzó a pozícióra. Amennyiben jelöltként vállaltuk az interjút, feltételezhető, hogy a pozíció felkeltette az érdeklődésünket, ennek megfelelően a hr-esek szeretnék tudni a motivációnkat, a szándékainkat és hogy milyen hozzáadott értékkel, szaktudással tudnánk a cég sikerességéhez hozzájárulni.
Hogyan látja magát 5 év múlva?
Felmerülhet bennünk, ki tudja mi lesz 5 év múlva, hiszen a pandémiát sem láttuk előre. Ennél a kérdésnél azonban a toborzók azt szeretnék tudni, hogy mennyire céltudatosan vagy spontán módon tervezzük a karrierutunkat. Szempont lehet a hosszú távra tervezés, egy tradicionális, családi vállalatnál a mai napig elfogadottabb érték a lojalitás, a ranglétrán való felfelé lépegetés, mint az 1-2 éven belüli munkahelyek közötti ’ugrálás’.
Miért jelentkezett a pozícióra?
Jobb esetben azért, mert a tudásszomj, új lehetőség iránti vágy, erőteljes motiváció hajt, hogy megvalósítsd önmagad a megpályázott pozícióban. Rosszabb esetben olyan élethelyzetbe kerültél, akár egy leépítés, elbocsájtás miatt, hogy elsősorban a megélhetésed a tét, vagyis a pénz megszerzése fontos számodra. Bármelyik helyzetben is légy, gondold végig mégis mi az, ami vonz az adott állásban, ami egy kicsit is tettre késztet benne: fejlesztheted a kommunikációs tudásodat, az ügyfélkezelési tapasztalataidat, vagy elmélyítenéd a szakmai tudásod, esetleg vezetői babérokra törnél? Légy magabiztos, határozott és lelkes! Miért gondolja, hogy megfelelő / alkalmas a pozícióra?
Itt az idő kidomborítanod az erősségeidet, társítva a pozícióban leírt kritériumokkal. Pályakezdőként az ambiciózus fellépésedre támaszkodhatsz, azonban ne ess át a ’hurrá optimizmus’-t képviselők táborába! Foglald össze a szakmai gyakorlataid tapasztalatát, diákmunkáidat és lényegre törően vázold fel, mit tanultál általuk: egy fagyizóban dolgoztál a nyári időszakban? Akár mutasd be hogyan fejlődött a kommunikációs készséged, lettél jobb csapatjátékos, hogyan kezelted a problémás ügyfeleket, esetleg növelted a bevételt a lehengerlő sales-es stílusoddal! Szakmai tapasztalatokban bővelkedőknél pedig érdemes az erősségek mellett arra is fókuszálni, hogy mivel és hogyan tudnánk a cég eredményességéhez hozzájárulni.
Melyek az erősségei/ gyengeségei?
Klasszikus állásinterjú kérdés, amire érdemes felkészülten válaszolnunk. Legalább 5 erősséget és 1-3 gyengeséget – hívjuk fejlesztendő területnek – írjunk össze fejben. Amennyiben nem megy, akkor kérdezzük meg a barátainkat, csapattársainkat, korábbi főnökeinket, partnereket, hogy véleményük szerint miben vagyunk nagyon jók és jellemzően mely területen javasolják, hogy fejlődjünk. Meglehet olyan vakfoltokra derül fény, ami pozitív energiával tölt fel bennünket, így a későbbiekben lendületet ad a további álláskereséshez.
Mondjon egy példát arra, amikor a legutóbb konfliktusba került valakivel. Hogyan oldotta meg a helyzetet?
Egy valós gyakorlati példából felmérhető, hogy passzív, agresszív, elkerülő, win-win-ben gondolkodó, esetleg alkalmazkodó a konfliktus-kommunikációs stílusod. Mennyire vagy csapatjátékos, követő vagy vezető típus? Mennyire tudod megőrizni az önuralmadat egy vitás helyzetben és milyen a probléma megoldó képességed? Ezek tudatában fogalmazd meg a válaszod.
Miért szeretne váltani?
Előfordul, hogy valaki azért vált, mert felszámolták a céget, ahol addig dolgozott (lásd: autóipar, vendéglátás), vagy családi okok miatt más országba költözött. A vállalatok életében is rengeteg változás történhet egy- két év alatt (lásd: pandémia). A covid előtt rendezvényszervezéssel foglalkozó cég a piac alakulása miatt átszerveződik, munkájuk az online térbe tevődik át, ezáltal kicserélődhetnek az emberek, az újonnan kinevezett döntéshozók miatt megváltozhat a céges kultúra is.
Van kérdése?
Tipikus állásinterjú záró kérdés. Legyen kérdésünk! Az érdeklődését kimutató jelölt még mindig menő, azonban ne bérezéssel kapcsolatban faggatózzunk, hanem a céggel, pozícióval kapcsolatos kérdéseinket fogalmazzuk meg.
+1, amire mindenképp készülj, ha vezető vagy:
Hogyan írná le a saját vezetői stílusát?
Tíz vezetőből három tud erre a kérdésre érdemben válaszolni. Többségüknek fogalma sincs arról, milyen vezetők. Megemlítik, hogy a nyitott irodai munkát részesítik előnyben és bármely kollága számára elérhetőek. „Az ember-központú vezető azonban olyan dimenziókban válaszol, amit mosolyogva fogsz hallgatni, mert zene a füleidnek. Például kiderül, hogyan gondoskodik az utánpótlásról. Sőt! Elmeséli, hogy már kiválasztotta az utódját.” Felsővezetőknél stratégiai gondolkodású, üzleti szemléletű, határozott emberekre van szükség, akik változást és üzleti eredményeket tudnak hozni.
Forrás: www.hrportal.hu