Cafeteria: mi motiválja a munkavállalókat?
A munkavállalók leginkább az alapbér, a jó megközelíthetőség és a vonzó munkakör miatt döntenek egy munkahely mellett. Ugyanakkor a béren kívüli juttatások is az élbolyban szerepelnek, mint a döntést befolyásoló tényezők. „Az OTP SZÉP kártyához kapcsolódó reprezentatív cafeteria kutatás eredményei szerint a válaszadók 38%-a számára fontos szempont a cafeteria-csomag, 24% pedig a TOP 3 tényező között jelölte meg” – mondta el a HR Portalnak Lendvai Mónika, az OTP SZÉP kártya üzletágvezetője.
Végzettségtől és életkortól is függ, kinek melyek a legfontosabb tényezők a munkahely kiválasztásánál. A fiatalok körében egyértelműen fontos – a korábban említetteken felül – a rugalmas munkaidő és a home office lehetősége. A diplomások elsősorban számukra a karrierút szempontjából ígéretes alternatívákat keresik. A fizikai munkavállalók és az alapfokú képzettségűek esetében kiemelkedik a cafeteria csomag és az utazási költségek, a munkába járás térítése is. Sőt a válaszadók 24%-a még azzal is egyetértett, hogy akár alacsonyabb bért is hajlandó lenne elfogadni, ha jó juttatási csomagot kap. 72% gondolja úgy, hogy az alap juttatási csomag része legyen a SZÉP-kártya, ami még mindig az egyik legnépszerűbb cafeteria. Összességében a túlnyomó többség – mintegy 89%-a a résztvevőknek – elvárja, hogy a bére minden évben emelkedjen, de legalábbis fix és kiszámítható legyen.
Szintén a megkérdezettek több mint fele az alapbér mértékére figyel elsősorban, amikor a munkahelyi juttatásait mérlegeli, 42% ezzel szemben az egész fizetési csomagra (alapbér + juttatások) egységként tekint.
Elkötelezés vagy adókedvezmény?
A juttatási csomag célja munkáltatói szemszögből, hogy építse és erősítse a munkahely iránti lojalitást és elkötelezettséget, valamint kifejezze a munkavállalók iránti megbecsülést is. A kutatásból kiderült, hogy a dolgozók ezt gyakran nem teljesen így értelmezik. Közel kétharmaduk gondolja, hogy a cafeteriát a munkáltatók elsősorban azért adják, mert előnyösebben adózik utána.
Élményszerzés, feltöltődés
A juttatásokat a válaszadók 51%-a a felmérés szerint olyasmire használja fel, amire egyébként az alapbéréből kellene költenie, ezért úgy éli meg, hogy utóbbiból így több marad meg. 46% pedig lehetőségként fogja fel, hogy olyan dolgokra is költhet, amire nem tenné, például kikapcsolódásra, utazásra. Így valósulhat meg a munkáltatók azon célja, hogy dolgozóik megőrizzék a munka és a magánélet közötti egyensúlyt. Mely harmónia megteremtése egyben az alkalmazottak irányából is egyre inkább elvárás, különösen a fiatalabb korosztályok részéről.
„A munkavállalók valószínűleg kevésbé szánnának ezekre a célokra jövedelmükből, ha ez az összeg nem cafeteriában lenne dedikálva” – hangsúlyozta Lendvai Mónika. A felmérésben résztvevő SZÉP-kártya birtokosok 59%-a olyan dolgokat is kipróbál a kártya használatával, amire különben nem költene, legyen szó belföldi utazásról, kulturális, illetve gyermek és sport programról, illetve bármi egyébről, ami az élményszerzés, a feltöltődési lehetőségek körébe tartozik. Az üzletágvezető szerint ez a tendencia előremutató a jövőre nézve is. Kiemelte, hogy éppen ezen lehetőségek bővítése érdekében tavaly 8000 új elfogadóhellyel kötöttek megállapodást. A cél pedig a kör további bővítése annak érdekében, hogy a kártyának minél erősebb motiváló és lojalitást növelő ereje legyen.
Amit a munkavállalók szeretnének
A SZÉP-kártya a kedvezményes adózás, a zsebek átjárhatósága, és az egyre tágabb használati lehetőségek miatt vezető szerepben van a juttatások között, hiszen a cafeteriát kapó munkavállalók 89%-a kapja. Azonban még számos egyéb olyan elem van, amit szívesen látnának a munkavállalók a cafeteria részeként, bár jelenleg nem kapják. Így például az élelmiszerüzletekben elkölthető utalványt – ez február 1-től meg is valósult, hiszen a SZÉP-kártya minden alszámlájáról lehet hideg élelmiszert vásárolni május 31-ig -, nyugdíjpénztári befizetést vagy nyugdíjbiztosítást, egészségpénztári befizetést, illetve magánegészségügyi szolgáltatás igénybevételének lehetőségét.
A cafeteria megszüntetése a dolgozók majdnem negyedét sarkallná munkahelyváltásra, míg 56% elégedetlen lenne ebben az esetben. Azokat zavarná a kutatás szerint leginkább, akiknek vagy a legalacsonyabb, vagy a legmagasabb kategóriába tartozó juttatási csomagjuk van, vagyis 100 ezer forint alatti vagy 500 ezer forint feletti összeget kapnak.
A kutatás eredményei azt jelzik, hogy a cafeteria mind a munkahelyválasztásban, mind a munkahely iránti lojalitásban ugyanolyan fontos szerepet tölt be. Ugyanakkor az is látszik, hogy a munkáltatók számára akad még teendő annak terén, hogy az ajánlott juttatási csomagot a munkavállalók igényeihez igazodva állítsák össze, illetve ezzel összefügésben egyértelműen kommunikálják feléjük, mi is a céljuk ezen juttatások biztosításával.
Nyitóképen Lendvai Mónika
Forrás: www.hrportal.hu