Klónozás helyett: megoldások munkaerőhiányra

A munkaerőhiány az idegenforgalmat és a vendéglátóipart is elérte. Pedig ez az egyik legnépszerűbb terület a fiatalok körében szakmaválasztáskor. Jelentős részük azonban inkább külföldön próbál szerencsét. Embert klónozni nyilván a magyar vállalkozások sem tudnak, ám vannak megoldások a munkaerőhiány gyors megoldására.

Boldizsár Zoltán a Hotel Regében kezdte pályafutását londinerként és végigjárta a ranglétrát: dolgozott recepciósként, front office managerként, értékesítési vezetőként, majd a szálloda értékesítési igazgatója lett, sőt, betöltötte a Hotel Rege igazgatói, majd vezérigazgatói pozícióját. Több mint két évtized után lépett tovább és az épülő Hotel Regnum Residence projektvezető- szállodaigazgatója lett. 2008-tól a Service4You Hotel Management Company társtulajdonosa, ügyvezető igazgatója. A S4Y szállodalánchoz jelenleg 19 szálloda tartozik két brandbe rendeződve. Mindeközben tagja a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége (MSZÉSZ) Választmányának és a Hotelstars.eu minősítő revizoraként is tevékenykedik, valamint családi vállalkozásban saját utazási irodáját is vezeti. Az MSZÉSZ a Balaton Régió “Év Szállodásának” választotta meg a 2011-ben.

hvg.hu: Cégvezetőként mi az, amit ma máshogyan csinálna?

Boldizsár Zoltán: Az egyik legnagyobb kihívás a szakmánkban a megfelelően képzett, lojális és tenni akaró kollégák megtalálása. Igaz ez az ország bármely szegletére és minden pozícióra, segédmunkástól az igazgatóig. Ennek elsődleges oka az, hogy a fiatalok közül nagyon sokan külföldre mennek dolgozni, de ettől független, most gyorsan kellenek a szakemberek, ezért is dolgozunk egy hatékony belső képzési rendszer kiépítésén. Ennek lényege, hogy akár a szakirányú felsőoktatási intézményekből pályakezdőként hozzánk érkező, akár eddig más területen dolgozó, de váltani szándékozó, vagy már nálunk tevékenykedő de fejlődni, tanulni vágyó kollégáknak adjon tárgyi és gyakorlati tudást. A képzésnek reményeink szerint nemcsak a kollégák lesznek haszonélvezői, hanem a vállalkozásunk is profitálhat belőle. Ez az a munka, amire már a kezdetektől fogva nagyobb hangsúlyt fektethettünk volna. Mentségünkre szóljon, hogy azt a dinamikus fejlődést, ami az elmúlt nyolc esztendőben történt, nem lehetett prognosztizálni.

hvg.hu: Volt-e olyan pillanat, amikor úgy érezte, hogy feladja?

B. Z.: Nehézségek, mélypontok azt gondolom, hogy minden ember és minden vállalkozás életében adódnak. Nem vagyok feladós típus, sőt a nehézségek inkább motiválóan hatnak rám, és a megoldások irányába visznek. Kiváló példa erre az elmúlt két esztendő történéseinek sora. Elveszítettük egyik legkedvesebb és legsikeresebb megbízásunkat, ami átmeneti pénzügyi nehézségeket is okozott a vállalkozásunk életében. Társammal ez arra ösztökélt bennünket, hogy vizsgáljuk felül a gazdálkodásunkat, keressük meg azokat a pontokat, ahol észszerűsíthetjük a működésünket. A kellő változtatások meghozatala után a cégtörténetünk eddigi legsikeresebb éve, legdinamikusabb fejlődési szakasza következett be. Azt gondolom, hogy a vállalkozásokban csak a bátor, de ugyanakkor átgondolt döntések hozhatják meg a sikert.

hvg.hu: Mit vár a következő két évtől?

B. Z.: A következő két évben piaci átrendeződést várok a szállodaiparban. Egyrészt már most jól látható az új piaci szereplők belépése a szállodaingatlanok tulajdonosi oldalán, másrészt üzemeltetői oldalon is tisztul a helyzet. Reményeim szerint az a munka és azok az eredmények amiket a Service 4 You eddig elért, meghozzák a gyümölcsüket. Azt várjuk – és remélem, hogy ez nem hangzik túlzott szerénytelenségnek – hogy piacvezető szerephez jutunk a belföldi szállodaüzemeltető vállalkozások között, illetve a horvátországi sikereinkre alapozva bízunk a további külföldi megbízásokban is.

Élet-halál kérdés lett a szakemberhiány
A szakemberhiány lassan élet-halál kérdés a magyar vállalkozások életében. A probléma azonban nem ma kezdődött, csak mára vált akuttá. Sokan az oktatást okolják, ám ha holnaptól a legjobb képzéseket is kapják a fiatalok az iskolában, ennek hatása minimum négy-öt év alatt lenne csak érezhető. A vállalkozásoknak éppen ezért, saját maguknak is megoldásokat kell keresniük a szakemberhiány kezelésére. „Tévedés, hogy a cégek csak az oktatás hiányosságai miatt szenvednének a szakemberhiánytól. Sokkal több időt és energiát kellene fektetniük a vállalatoknak a kiválasztásra, a bevonzásra, a beillesztésre, betanításra, megtartásra. Senki nem az iskolában tanulta a szakmát, mindig az első munkahelyén tanult meg dolgozni, és az első munkahelyén lévő cégkultúra hagyott mély nyomokat minden munkavállalóban. Valamint a kevéssé értékes diplomával rendelkezők nagy része nyelveket sem beszél, előrelépni viszont szeretne. A helyzet csapdája, hogy aki csak felfelé halad, az gyorsan eléri a saját kompetenciahatárait, és csak pofonok után tud olyan, kompetenciáinak megfelelő pozíciót betölteni, amire tényleg való” – mondta Kristóf Györgyi interimszakértő. Hozzátette a magyar piacon a munkáltató a tapasztalatot és nem a kompetenciát keresi. Ha nem így lenne, a teljes 18-65-ös korosztállyal számolhatnának, és máris csökkenne a munkaerőhiány. A munkavállaló pedig bátran válthatna helyszínt, várost, országot, iparágat, cégkultúrát – szükség van mindkét oldal rugalmasságára, adaptivitására, ami a globalizáció és az internet korában az egyik legnagyobb érték.

Forrás: hvg.hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadom" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás