Minél előbb megfogni a jó diákmunkást
Akkora a túlkínálat, hogy a diákok válogathatnak az állások közül, és egyre kevésbé népszerű körükben kétkezi munkát vállalni, mert nem látnak benne fejlődési lehetőséget. Legutóbb megnéztük a diákmunkát a diákok szemszögéből, most nézzük hogyan látják a helyzetet az őket foglalkoztató szövetkezetek és cégek.
Bár a diákmunka egyre inkább kiterjed az év egészére, azért az igazi felfutás nyáron, az iskolaszünetben jelentkezik még mindig, hiszen ilyenkor gyakran vállalnak munkát a középiskolás korosztály tagjai is. A fiataloknak fontos tapasztalatot jelent a munka világa, a cégek pedig egyre inkább a jövő munkavállalóit látják a diákokban, akiket jó lehet már akár egy pár hónapos szerződés alatt „megfogni”: érdeklődésüket felkelteni a vállalat iránt hosszabb távon, hogy visszatérjenek a későbbiekben, esetleg állandó munkavállalóként végzés után.
A kereskedelem az egyik jellemzően munkaerőhiányos ágazat, így nem meglepő, hogy az ezen a területen dolgozó cégek nyitottak a fiatal munkavállalók felé. Az Auchan például több diákszövetkezettel is kapcsolatban van, ezeken keresztül a nyári szezonra szerződtetnek diák munkavállalókat, de a munkatársak hozzátartozói akár közvetlenül is vállalhatnak munkát, amire a cégnél külön program van, írta a HR Portalnak az Auchan. A fiatalok elsősorban árufeltöltőként, csomagoló és különböző kisegítő pozíciókban dolgoznak, illetve alkalmanként bizonyos irodai pozíciókat is betölthetnek a budaörsi központban.
Széll Hajnalka, az Auchan Magyarország Kft. HR igazgatója, elmondta, hogy a nyári diákmunkát vállalókat pártfogók támogatják a munkavégzés első lépéseinél, és minden új munkavállalót, így a diákokat is segítik a vállalati integrációban. A pozíciókhoz illeszkedően több integrációs program is segíti a dolgozók beilleszkedését.
„Számos diák nemcsak idénymunkát vállal nálunk, hanem szakmai gyakorlatát is a vállalatunknál tölti. Egész évben együttműködünk több szakiskolával is, hogy a szakmai utánpótlás neveléséhez hozzájáruljunk. Ugyan ezt a célt szolgálja a Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karával közös, gyakorlatorientált duális képzésünk is, amelynek keretében egy teljes félévet töltenek áruházainkban a tanulók. Fontos számunkra, hogy a diákok megismerjék vállalatunkat és vonzóvá tegyük a nálunk betölthető pozíciókat, hogy tanulmányaik végeztével visszatérjenek hozzánk”- mondta Széll Hajnalka.
Cél, hogy visszatérjenek
A fiatalokról a megkérdezett cégeknek pozitív véleménye van, az Auchan és a 3M egyaránt úgy nyilatkozott, hogy lelkesek, lelkiismeretesen, precízen dolgoznak a diákok, könnyen beilleszkednek a cég életébe. A 3M is együtt dolgozik diákszövetkezetekkel, de gyakran a főállású munkatársak is ajánlanak be diákokat, vagy a már náluk dolgozó diákok ajánlják be saját ismerőseiket a céghez. A vállaltnál különböző adminisztratív (HR, marketing, termékdíj, vámok kezelése), logisztikai, fordítói és recepciós feladatokba kapcsolódhatnak be. Vannak, akik évekig folyamatosan dolgoznak a cégnél, de 1-2 napos, ad hoc jellegű munka is akad. Az integráció is a munka tartósságától függ, akik hosszú távon (hónapokig, évikig) dolgoznak a cégnél, azokat szinte ugyanúgy integrálják, mint egy főállású munkatársat, így például megkapják a bevezető tréningeket is. Viszont akik néhány napig dolgoznak csak, ők az alapvető (pl. IT és office) folyamatokról kapnak tájékoztatást. „A tehetséges diákok esetében mindenképpen célunk, hogy a jövőben nálunk dolgozzanak. Többen a diploma megszerzése után főállásban tértek vissza hozzánk”- nyilatkozták a HR Portalnak.
A lapunknak nyilatkozó diákszövetkezetek is megerősítették, hogy a vállalatok egyre tudatosabban kezelik a diákmunka előnyeit. Pataki Zoltán, az euDiákok Iskolaszövetkezet elnöke elmondta, hogy érezhetően több megrendelést kapnak mióta a munkaerőhiány felerősödött. Napi 10-12 ajánlatkérés érkezik be szövetkezetükhöz. A kívánt diák létszámot eddig mindig tudták teljesíteni, hiszen országos lefedettséggel rendelkeznek. „Vannak nehezebben teljesíthető régiók, mint például Siófok, ahova folyamatosan keresünk diákokat, mivel Siófokon tanítási időben kevés diák tartózkodik, így oda nehezebb szerveznünk. A betöltetlen állások nem pozíció függvényei, hanem a lokációé” – emelte ki az elnök.
Megnőtt a kereslet, nőttek a bérek – válogathatnak a diákok
Farkas Margit, a PannonDiák Iskolaszövetkezet üzletfejlesztési menedzsere válaszában arra a tendenciára hívta fel a figyelmet, hogy míg a munkaerőhiányos idők előtt elsősorban kisegítésre, általában időszakosan és csak kisebb arányban gyakornoki pozíciókba kerestek munkaerőt ügyfeleiknek, addig jelenleg túlnyomó részt folyamatos, gyakran heti 30-40 órás munkavégzésre kérnek diákokat a cégek, gyakran az adott területhez szükséges szakmai tudással, tapasztalattal.
„Az elmúlt évben olyan szintű túlkínálat alakult ki a diákok számára, hogy lehetőségük nyílt „válogatni” az álláslehetőségek közül. Emiatt már az egyszerűbb munkakörökre (szórólaposztás, betanított, könnyű fizikai munkák) már egyáltalán nem, vagy csak elég magas bérrel tudunk diákokat toborozni. Jelenleg közel 120 nyitott pozíciónk van, aminek 60%-a gyakornoki, adminisztratív, a többi munkakör eladói, hostess, könnyű fizikai”.
Az informatikai munkák és a szaktudást nem igénylő fizikai munkahelyek betöltése a legnehezebb, ehhez hozzájárul az is, hogy megváltoztak a diákok munka- és munkavégzési igényei, véli Másody Szabolcs, a MÜISZ Iskolaszövetkezet marketingigazgatója. Ő úgy látja, hogy „a diákmunkát vállalni akarók létszáma sajnos csökkenő tendenciát mutat. Az év közben dolgozók száma is jelentősen csökken. A szünetekben munkát keresők száma sem ugrik már olyan drasztikusan, mint évekkel ezelőtt.” Ennek okát Másody Szabolcs részint abban látja, hogy a diákok jelentős része most már a szakmai fejlődés és a későbbi elhelyezkedés lehetősége miatt keres munkát. A kétkezi munka nem kedvelt számukra, mert nincs benne fejlődési, előrelépési lehetőség. Így a gyakornoki és szakmai munkák keresettebbek, míg a betanított, fizikai munkák nem.
Farkas Margit, a PannonDiák Iskolaszövetkezet üzletfejlesztési menedzsere szerint a rugalmas beosztású, akár hétvégén végezhető, magasabb bérezésű munkák kedveltek, amelyre példaként említette a hostess, eladói és egyéb adminisztratív munkaköröket. Tapasztalataik alapján egyre rugalmasabbak a munkáltatók, mivel eddig kiegészítő jelleggel foglalkoztattak nagyrészt diákokat, manapság már a munkaerőt pótolják velük, így alkalmazkodnak a diákok időbeosztásához. Az elmúlt 1-2 évben mérséklődött a szezonalítás, a nyári időszakon túl is nagy hangsúlyt fektetnek a cégek a diákfoglalkoztatásra. „A termeléssel foglalkozó cégeknél azonban a nyári időszakban még mindig jelentősen megemelkedik a diákfoglalkoztatás. Diákok tekintetében a 18 éven aluliakra jellemző a szezonalítás, ez a korosztály, még inkább tanszünetben vállal munkát. A 18 éven felüliek nagy része, már iskolaidő alatt elkezd dolgozni.”
Ezekben a pozíciókban kell, vagy épp nem a szaktudás
A szezonalitás korosztályhoz kötöttségét Pataki Zoltán is megerősítette. Mint az euDiákok Iskolaszövetkezet elnöke elmondta, egyre több a 16 éves munkavállaló nyáron. Az első nyári hetekben az utcán szokott állni a sor az iskolaszövetkezet előtt, a diákok között pedig szinte harc van a legjobb munkalehetőségekért. Pataki Zoltán három kategóriába sorolta a lehetséges pozíciókat.
Vannak olyan munkalehetőségeink, amikhez nem feltétel, hogy a diák az adott területről rendelkezzen szaktudással. Például ilyenek a bolti kisegítői, pénztáros, raktáros, gyors éttermi pozíciók.
Vannak olyan munkatípusok, amik nem igényelnek kifejezetten szakterületnek megfelelő tanulmányokat, azonban bizonyos kompetenciák nélkülözhetetlenek a hatékony, sikeres munkavégzéshez. Ilyen például a host/hostess, rendezvény kisegítői vagy call centeres pozíciók. Ezek esetében nyitott, barátságos, határozott személyiség, és jó kommunikációs készség szükséges.
Szakmai munkának hívjuk azokat, amikhez kifejezetten valamiféle szaktudás vagy idegen nyelv magas fokú ismerete előfeltétel. Ilyen pozíciók esetében a diákok mindig előszűrésen esnek át, azonban ezekben a munkakörökben komoly lehetőség adódik karrierépítésre. Ilyen pozíciók pl.: hr asszisztens, marketing asszisztens, pénzügyi asszisztens stb.
A munkák népszerűsége mindig az adott diák ambícióitól függ, van, aki mindennél fontosabbnak tartja, hogy már a diák évei alatt elkezdje a karrierje építését, de vannak olyanok is, akik ugyan komoly tanulmányokat folytatnak, de éppen ezért szeretnek kikapcsolódni munka közben, így például egy bolti kisegítői vagy rendezvényes munkát választanak – folytatta az elnök.
Jöjjenek a konkrétumok számokban
Mennyit lehet keresni a diákmunkával? Mivel ahogy már eddig is ecseteltük, jelentősen megnőtt az igény a legtöbb területen a diák munkavállalókra, a piac logikája szerint a bérek is jelentősen emelkedtek. Bár a diákbérek a mindenkori minimálbérhez igazodnak (ez 2017-ben, órabérben bruttó 733 forint/óra), az euDIÁKOK Iskolaszövetkezetnél nagyon ritka a minimálbéres pozíció. A fizetés pedig munkatípustól és attól függ, hogy milyen kompetenciákat, előtanulmányokat, nyelvtudást igényelnek.
Azokon a területeken ahol nem feltétel, hogy a diák az adott területről rendelkezzen szaktudással, általában bruttó 750-800 forintos órabért lehet keresni, azonban bizonyos esetekben a hétvégi munkavégzést pótlék illeti, így ennek köszönhetően jó pár hétvégi bolti munka pozícióban akár 50% vagy 100%-kal több bért lehet keresni óránként. Amikor a munka igényel bizonyos kiemelkedő kompetenciákat, a bérek általában úgy alakulnak, hogy van egy fix bérezés, ami általában bruttó 900-950/óra, és erre jön egy teljesítmény arányos jutalék, így reálisan elérhető egy 1200 forintos bruttó bér, de nem ritka az ennél magasabb sem. Szakmai munkák esetén az alapbér már bruttó 1100 Forinttól indul. Mérnök-informatikus, PHP fejlesztő, fordítói pozíciókban az átlagbér 1500-2000 Forint között mozog.
Farkas Margit a PannonDiák Iskolaszövetkezet üzletfejlesztési menedzsere a következő pozíciókat sorolta fel példaként: „az egyszerűbb adminisztratív, eladói munkakörökben, vagy a rugalmas időbeosztásban végezhető pozíciókban átlagosan 850-1200 Ft/óra bruttó bérek, míg gyakornoki, nyelvtudást igénylő pozíciókban 1000-1300 Ft/óra bruttó bér a jellemző a fővárosban. Vidéken ennél valamivel alacsonyabb bérek a jellemzőek.
800 és 3000 forint közötti bérekről számolt be munkatípustól függően Másody Szaolcs, a MÜISZ Iskolaszövetkezet marketingigazgatója.
Az iskolaszövetkezetek tapasztalata szerint a diákoknak a pénzen túl egyre fontosabb, hogy vagy neves multinacionális cégnél gyakornoki programban, vagy ismert, jó nevű rendezvényen, projektben vehessenek részt, illetve azokat a munkalehetőségeket preferálják, ahol érzik, hogy munkájuk fontos.
Nem csak a cégek, hanem a diákok is tudatosabban állnak a munkavállaláshoz, és ennek szerepéhez karrierük építésében. Egyrészt szeretnek betekinteni egy-egy munkaterületbe a diákmunka vállalásának segítségével, mielőtt akár tanulmányaikban a szakosodásról döntenek, illetve a szakmai pozíciók vállalásával a munkaerő-piaci versenyelőny megszerzése is céljuk.
Fotó: Pixabay
Forrás: https://www.hrportal.hu/hr/minel-elobb-megfogni-a-jo-diakmunkast-20170614.html