Turbózd fel az employer branding stratégiádat
Élményekkel a munkavállalói hűségért
Többéves employer branding tapasztalatra támaszkodva jól tudjuk, hogy a hazai munkaerőtoborzás több problémával is szembesül a mindennapokban. A generációváltás okozta eltérő igények, szokások, a hiányszakmák iránti túlkereslet, és a speciális szaktudás felkutatása új kihívások elé állította a HR-es szakembereket. A cégek versenyeznek a jelöltekért, s nehéz kialakítani a hosszútávú elköteleződést. Hol vannak már azok az idők, mikor valakit gyermekkora óta csak az a cél vezérelt, hogy az Álom Kft-nél dolgozhasson? Persze akadnak még kivételek, de a munkaerő számára kitágult a világ, s már nem olyan könnyű a csábító ígéretekkel, fizetéssel és munkakörnyezettel megvásárolni a hűségét.
Mit tehet a toborzó?
A profin használt, hagyományos marketingeszközök sokszor bizony kevésnek bizonyulnak. Hiába a jól célzott Facebook hirdetés, a jól megírt állásajánlat, vagy az állásportálokon való megjelenés, a tehetséges jelöltek nem szeretik felfedni magukat. A HR-marketingeseknek ideje felismerni: változtatni kell az eddigi rutinon! Új módszerekre van szükség. A fiatalokat a cégek már az egyetemi évek alatt megkörnyékezik, de az egyetemi nyüzsgésben nehéz megtalálni az igazi tehetségeket és hosszútávon fenntartani a figyelmüket. Már a munkakeresés ezen fázisában is képbe jön a gamifikáció. A játékosítás egy jó módszer lehet a talent management új szintre emelésére és a jövő munkavállalóinak megszerzésére.
Hogyan használd a gamifikációt a HR-ben?
1. Generációs marketing esetében:
A fiatalokat nagyon sok információ éri, hatalmas a reklámzaj. A sok információ közül nagyon nehéz kiszűrniük a valóban fontos dolgokat. Ezért érdemes valami különleges, hatásos módszert találnod, ami hosszú távon fenntartja a leendő munkavállalók figyelmét. A gamifikáció előnye, hogy akár addiktívvá is válhat, hiszen egy jó játékkal akár napokig, hónapokig, sőt talán évekig is elszórakozhatnak a játékosok. Neked lehetőséged van arra, hogy ezalatt az idő alatt a számodra kedvező irányokba tereld az érdeklődésüket, s a céged számára fontos alapismereteket is átadd nekik. Ráadásul az üzeneteidet hosszabb távon, koncentráltan tudod közvetíteni. A céltudatosan elkészített gamifikált rendszerek ezen kívül lehetőséget kínálnak arra is, hogy megtaláld az igazi tehetségeket, s kialakítsd bennük céged iránt a hosszú távú elköteleződést.
2. Munkakeresők esetében:
Az, hogy álláshirdetéseid kitűnjenek a többi hirdetés közül nagy kihívást jelent. Sok hasonló típusú álláshirdetés között nehéz egyedinek lenni, s a jelentkezés folyamata során is sok potenciális jelentkezőt elveszíthetsz. Tedd a jelentkezést izgalmassá! Maga a jelentkezési folyamat szinte kiáltozik a gamifikált megoldásokért. Adj jutalmat a sikeres önéletrajzfeltöltésért és új tapasztalati pontokat a hozzáadott egyéni készségekért/tapasztalatokért. Egy ilyen felület mindjárt izgalmasabban mutat, s ösztönzi a munkavállalót arra, hogy visszatérjen és a többi általad kínált állást is végigböngéssze. A munkakeresők nyitottak, ezt a helyzetet könnyű kihasználni. A Social Media, az állásbörzék, a szakmai rendezvények mind remek terepet kínálnak a játékosított megoldásokhoz. A toborzás magyar játékosítására az egyik legjobb példa a PwC Multipoly nevű játéka, melyről részletesebben itt olvashatsz.
3. Munkavállalók esetében:
A munkavállaló már aktívan dolgozik cégünknél, ám félő, hogy elveszti motivációját, új állás után néz. Mit lehet tenni? A megfelelő belső HR stratégia mellett nagyon fontos, hogy egyénként tekintsünk minden alkalmazottra. A gamifikáció jó megoldást nyújt arra, hogy az egyéni célok fókuszba kerüljenek, s minden munkavállaló egyéni fejlődését és teljesítményének mérését is hatékonyan biztosítsuk. A mindennapok kihívásait a játékosítással színesebbé tehetjük, a gamifikáció segíthet a stressz kezelésében, valamint a munkahelyi környezet pozitívabbá formálásában. Ha a munka egyben szórakozássá változik, nő a hatékonyság és a munkavállalói elköteleződés. A jutalmazás következetessé és átláthatóbbá válik, így a munkavállalók igazságérzete erősödik. A szakmai vezető nyomon követheti beosztottjainak teljesítményét is. A gamifikáció segít emellett a csapatépítésben is. A Bluewolf remek külföldi példa. A cég úgy döntött, a gamifikáció fegyverét veti be a külső és belső együttműködések új szintre emeléséhez. Az ő cégüknél a Social platform alapú gamifikációt választották, ahol a kapcsolatépítés, valamint a personal brand építésért lehet pontokat és elismerést szerezni. A rendszer működéséről a Bluewolf itt írt.
4. Oktatások, tréningek
Ha a HR-folyamatokról beszélünk, akkor a tréningeknek is feltétlenül helyet kell kapniuk. Tény, hogy a szakmai oktatások után az emberek többsége egy héten, sőt, talán egy napon belül elfelejti a tréningen elhangzottak 80%-át. De mi van akkor, ha az átadott információkat játékos formába csomagolod? Megtörténik a csoda? Mi annyit tudunk, hogy az információk hosszabb távon megmaradnak, ráadásul a résztvevők figyelmét is könnyebb megőrizni. A gamifikáció segít, hogy a tananyagot ne csak elméletben dolgozzák fel a kurzus látogatói, de gyakorlatban is kipróbálhassák a hallottakat. Legutóbb bemutattunk pár magyar céget, akik nagy sikerrel játékosítják a tréningeket. Ha erről többet szeretnél megtudni, olvasd vissza előző cikkünket, ahol erre bővebben is kitérünk.
Egy élményalapú társadalomban nem engedheti meg magának senki, hogy elkényelmesedjen. A cégeknek fel kell vennie a lépést korunk elvárásaival és a megváltozott szokásokkal. A gamifikáció egy mankót nyújt, amire érdemes támaszkodni, s a kis lépésekkel a látványos megoldások felé haladva alkalmazni azt. Ne hagyd, hogy a céged elvesszen a versenytársaid között. A sivár mindennapok helyett adj élményeket az alkalmazottaknak, hogy megőrizd és növeld a munkavállalók elköteleződését, és a vállalat hosszútávú versenyelőnyét.
Forrás:http://gamifikacio.blog.hu/2017/06/15/turbozd_fel_az_employer_branding_strategiadat
Képek forrásai:
http://funzine.hu/2017/01/03/funiversity/y-vs-z-generacio-ki-a-jobb/
http://www.mon.hu/allaskereses-ev-vegen-2/2729671
https://www.hrportal.hu/hr/valoban-vonzza-a-tehetseget-az-izgalmas-munkakornyezet-20150505.html
https://www.timeshighereducation.com/student/news/worlds-most-international-universities-student-experience